تاریخ انتشار: شنبه 1397/11/06 - 03:46
کد خبر: 299712

در گفتگو با معتمدی‌نژاد مطرح شد؛

اصلا اجتماعی شکل نگرفته بود که مخل مبانی باشد/ می‌خواستیم دغدغه‌هایشان را بدانیم

ما می خواستیم ببینیم مطالبات راننده ها چیست، از نزدیک با آنها روبرو بشویم، در سال 95 که اعتصاب کامیون داران در پایانه بار بندر بود خود بنده پیگیر این مطالبات صنفی بودم؛ یعنی میخواهم بگویم این قضیه از طرف ما، از طرف جنبش، از طرف خود بنده مسبوق به سابقه بود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمدجواد معتمدی نژاد، یکی از اعضای سبق جنبش عدالتخواه دانشجویی است که گفته می شود روز یکشنبه 7 بهمن ماه به دادگاه احضار شده است. این دادگاه در پی دستگیری وی در جمع اعتصاب کامیون داران که در تابستان انجام شد، برگزار می شود. معتمدی نژاد درباره‌ی موارد اتهامی خود گفته است: «احضاریه ابلاغ شده، اما موارد اتهامی در آن عنوان نشده است. نمی‌دانم اتهام چیست، اما آنچه در جلسات بازپرسی مطرح شد، اخلال در نظم عمومی بود، الان هم که پرونده از دادسرا به دادگاه رفته است.»

این فعال دانشجویی در گفت و گویی به بیان ماجرا پرداخته و می گوید:

- در اولین دادگاهتان چه مسائلی مطرح شد و مطالبی که برای دفاع گفتید را بیان کنید.
موردی که عنوان شد این بود که چرا شما به آنجا رفتید و چه ارتباطی به شما داشت آیا کارتان شبکه ای بود؟ پاسخی که بنده دادم این بود که وظیفه ذاتی ماست و چون در کسوت جنبش دانشجویی بودیم این احساس مسئولیت را دو‌چندان می کرد و بالاخره یک ابزاری بود برای پیگیری یکسری مطالبات.

- به نظر شما اولویت یک تشکل دانشجویی باید پرداختن به مسائل دانشگاه باشد یا اینکه به مسائل بیرون از دانشگاه بپردازد؟
جنبش دانشجویی امروزه بیش از پیش اخته شده است. تشکل دانشجویی خواستگاهش از دانشگاه به بیرون از دانشگاه است، تشکل دانشجویی  اگر قرار بود که صرفا مسائل دانشجویی و صنفی را صرفا پیگیری بکند  که نامش تشکل دانشجویی نبود بلکه نامش شورا صنفی بود. ماهیت تعیین می کند که چگونه باید رفتار کند و عملکردش چگونه باشد همانطور که یک دانشجو عضوی از جامعه است که با افراد و خانواده خود به عنوان اعضای جامعه ارتباط دارد. اگر توانستیم دانشجو را از جامعه جدا بکنیم آن موقع می توانیم، تشکل دانشجویی را از جامعه جدا و محدود بکنیم. جنبش دانشجویی باید در این مواقع راهکار ارائه بدهد.

- با توجه به اصل ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که بحث برانگیز ترین موضوع است آیا اجتماعی که شما در آن حضور پیدا کرده بودین مخل مبانی اسلام است؟
ببینید اصلا اجتماعی شکل نگرفته بود که مخل مبانی باشد یا نباشد. یک توضیحی در مورد این اجتماعات بدهم، این اصل جزو اصول ... قانون اساسی است و برآمده از دل مکتب، اما متاسفانه آنقدر تفسیر پذیر است و دست مسئولین ذیربط باز هست که تقریبا همه اجتماعات غیر از 22بهمن و روز قدس و ... را مخل مبانی میداند.

بیشتر بخوانید// بهانه دادگاه معتمدی‌نژاد حضور در جمع کامیونداران است/ رد پای مشکوکی حس می‌کنیم

- سوالی که بسیار مهم است و شاید دغدغه ذهنی دانشجویان باشد، این است که شما چرا بین کامیون داران حضور پیدا کردید چه سود یا فایده ای و یا احیانا ضرری داشته برای شما و صرف حضور در آنجا جرم محسوب می شود که شما را بازداشت کرده اند یا نه اقداماتی انجام داده اید؟
اگر ما تمام حکم های دینی و مکتبی را از این قضیه جدا کنیم -که البته نمیشود- اگر انسانی دستش میرسد که برای دیگری کاری بکند  باید انجام بدهد، حالا یکبار این کمک در قالب کمکی نقدی است به یک آدم محتاج که اگر انجام بشود در هنگام مشکلات شخصی که کمک کرده هم قطعا دیگران به سمت او می آیند؛ یعنی میخواهم بگویم فارغ از بحث های دینی و مکتبی این هم یک مسئله است.

- آیا شما در آنجا اقدام خاصی انجام دادین؟ یا صحبتی کردید با کامیون داران؟
 خیر اصلا نشد، ما میخواستیم ببینیم مطالبات راننده ها چیست، از نزدیک با آنها روبرو بشویم، در سال 95 که اعتصاب کامیون داران در پایانه بار بندر بود خود بنده پیگیر این مطالبات صنفی بودم، همان جا با سید میثم صفاییان و بقیه راننده هایی که به صحنه آمده بودند آشنا شدیم و ماجراهای دیگر؛ یعنی میخواهم بگویم این قضیه از طرف ما، از طرف جنبش، از طرف خود بنده مسبوق به سابقه بود و ما می خواستیم برویم آنجا که ببینیم الان راننده ها مسائل شان چیست، چقدر مطالباتشان برطرف شده، دغدغه اصلی شان چیست، که در بدو ورود دیدیم آقای صفاییان که قبل از ما رفته بودند داخل را گرفته اند!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعتراف تازه رسانه‌های رسمی رژیم صهیونیستی درباره حمله ایران
۵ تکنیک [تست شده] برای تمیز کردن کیف چرم طبیعی و مصنوعی
سرمربی پرسپولیس جایگزین حمید مطهری در تیم ملی ؟
معلم‌های سلبریتی که نمی‌شناسید! +فیلم
کلاهبرداری اینترنتی خودش را خواننده سرشناس جا زد
دریافت هرگونه هدیه از سوی کارمندان دولت ممنوع
حادثه در ایستگاه راه‌آهن اهواز/ ۴ نفر مصدوم شدند
واکنش وزیر کشور به گزارش ادعایی درباره مرگ نیکا شاکرمی
افت ۳ هزار و ۹۰۲ واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
بیکاران به زودی از طریق سامانه‌ای شناسایی می‌شوند
طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد
اعلام جرم دادستانی علیه برخی فعالان رسانه‌ای درباره پرونده نیکا شاکرمی + جزئیات
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب +عکس
جزییاتی جدید از پرونده بابک زنجانی
بسته ویژه اینترنت رایگان برای معلمان
واکنش رهبرانقلاب به خیزش دانشجویی در جهان +فیلم
یحیی گل‌محمدی رفت تا فصل بعد؟
رهبر انقلاب: الگوهای جامعه معلمین باید به‌ عنوان قهرمان معرفی شوند +فیلم
۷ جاذبه دیدنی که شما را به سبزوار می‌کشاند
تنها مرکز چاپ نمایشگاهی در تهران
۵ جراح بینی برتر شهر مشهد در سال ۱۴۰۳
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top